Wednesday, March 4, 2009

Pendidikan Moral – Minggu 8

RANCANGAN PENGAJARAN PENDIDIKAN MORAL

16 FEBRUARI 2009 – ISNIN MINGGU: KE- 8

Tingkatan

4K9

Masa

10.20 – 11.30

Bidang Pembelajaran

Nilai berkaitan perkembangan diri.

Nilai

1.5 Hemah Tinggi, 1.6 Toleransi

Tajuk

Ciri-ciri individu yang mengamalkan nilai hemah tinggi dan nilai toleransi.

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat mengenalpasti ciri-ciri nilai hemah tinggi dan toleransi.

Kemahiran Berfikir

Masyarakat perlu mengamalkan nilai hemah tinggi dan toleransi untuk mewujudkan masyarakat yang sentiasa aman dan harmoni.

Teknik

1.) Guru menjelaskan ciri-ciri individu yang mengamalkan nilai hemah tinggi dan toleransi.

2.)Guru turut menyatakan contoh-contoh amalan nilai-nilai tersebut.

Aktiviti

1.)Guru mengadakan sesi soal jawab bersama pelajar untuk menguji pemahaman mereka tentang nilai-nilai tersebut.

2.)Guru turut meminta bebrapa orang pelajar memberikan contoh amalan untuk nilai-nilai berkenaan.

BBM

Buku teks.

Penilaian

 

Refleksi

Pelajar dapat memahami ciri-ciri dan amalan bagi nilai hemah tinggi dan toleransi.

RANCANGAN PENGAJARAN PENDIDIKAN MORAL

18 FEBRUARI 2009 – RABU MINGGU: KE- 8

Tingkatan

4K9

Masa

8.15 – 9.25

Bidang Pembelajaran

Nilai berkaitan perkembangan diri.

Nilai

1.5 Hemah Tinggi, 1.6 Toleransi

Tajuk

Amalan nilai hemah tinggi dan nilai toleransi.

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat menjawab soalan berkaitan dengan nilai hemah tinggi dan toleransi.

Kemahiran Berfikir

Pelajar perlu mengenalpasti nilai yang betul untuk menjawab soalan yang diberikan.

Teknik

1.) Guru menjelaskan cara untuk menjawab soalan struktur berdasarkan kehendak soalan dan juga markah yang diberi.

Aktiviti

1.)Guru memberikan latihan yang berkaitan dengan nilai hemah tinggi dan toleransi.

2.)Guru memberikan panduan untuk menjawab soalan struktur kepada pelajar.

BBM

Buku teks.

Penilaian

Latihan struktur.

Refleksi

Pelajar dapat mengetahui cara-cara untuk menjawab soalan struktur berdasarkan nilai.

1 comment: