RANCANGAN PENGAJARAN PENDIDIKAN MORAL
16 FEBRUARI 2009 – ISNIN MINGGU: KE- 8
Tingkatan | 4K9 |
Masa | 10.20 – 11.30 |
Bidang Pembelajaran | Nilai berkaitan perkembangan diri. |
Nilai | 1.5 Hemah Tinggi, 1.6 Toleransi |
Tajuk | Ciri-ciri individu yang mengamalkan nilai hemah tinggi dan nilai toleransi. |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat mengenalpasti ciri-ciri nilai hemah tinggi dan toleransi. |
Kemahiran Berfikir | Masyarakat perlu mengamalkan nilai hemah tinggi dan toleransi untuk mewujudkan masyarakat yang sentiasa aman dan harmoni. |
Teknik | 1.) Guru menjelaskan ciri-ciri individu yang mengamalkan nilai hemah tinggi dan toleransi. 2.)Guru turut menyatakan contoh-contoh amalan nilai-nilai tersebut. |
Aktiviti | 1.)Guru mengadakan sesi soal jawab bersama pelajar untuk menguji pemahaman mereka tentang nilai-nilai tersebut. 2.)Guru turut meminta bebrapa orang pelajar memberikan contoh amalan untuk nilai-nilai berkenaan. |
BBM | Buku teks. |
Penilaian | |
Refleksi | Pelajar dapat memahami ciri-ciri dan amalan bagi nilai hemah tinggi dan toleransi. |
RANCANGAN PENGAJARAN PENDIDIKAN MORAL
18 FEBRUARI 2009 – RABU MINGGU: KE- 8
Tingkatan | 4K9 |
Masa | 8.15 – 9.25 |
Bidang Pembelajaran | Nilai berkaitan perkembangan diri. |
Nilai | 1.5 Hemah Tinggi, 1.6 Toleransi |
Tajuk | Amalan nilai hemah tinggi dan nilai toleransi. |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat menjawab soalan berkaitan dengan nilai hemah tinggi dan toleransi. |
Kemahiran Berfikir | Pelajar perlu mengenalpasti nilai yang betul untuk menjawab soalan yang diberikan. |
Teknik | 1.) Guru menjelaskan cara untuk menjawab soalan struktur berdasarkan kehendak soalan dan juga markah yang diberi. |
Aktiviti | 1.)Guru memberikan latihan yang berkaitan dengan nilai hemah tinggi dan toleransi. 2.)Guru memberikan panduan untuk menjawab soalan struktur kepada pelajar. |
BBM | Buku teks. |
Penilaian | Latihan struktur. |
Refleksi | Pelajar dapat mengetahui cara-cara untuk menjawab soalan struktur berdasarkan nilai. |
rph untuk tingkatan tiga ade tak?
ReplyDelete