Wednesday, March 4, 2009

PSK – Minggu 10

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU KESEPULUH

Tarikh

3 Mac 2009

Hari

Selasa

Matapelajaran

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas

4K5

Masa

7.05 – 8.15

Tema

Tema 2 : Hubungan Kekeluargaan

Tajuk

Kepentingan nilai kekeluargaan dalam masyarakat.

Hasil Pembelajaran

PS – menghuraikan keperluan berkeluarga dalam aspek sosial, politik dan ekonomi.

KS – berusaha mengukuhkan institusi kekeluargaan.

NS - menghargai nilai kekeluargaan.

Aktiviti

1.) Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan untuk berbincang tentang tajuk mengenai nilai kekeluargaan.

2.)Guru menerangkan tentang tajuk dan meminta pelajar untuk menggunakan kreativiti mereka dalam hasil perbincangan setiap kumpulan.

BBB

Buku teks PSK.

Refleksi

Para pelajar boleh memberikan kerjasama yang baik sesama ahli kumpulan dan boleh memberikan idea-idea yang baik untuk tajuk yang diberikan.

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU KESEPULUH

Tarikh

3 Mac 2009

Hari

Selasa

Matapelajaran

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas

4S1, 4S2

Masa

9.45 – 10.55, 11.30 – 12.40

Tema

Tema 2 : Hubungan Kekeluargaan

Tajuk

Peranan badan-badan kerajaan dan bukan kerajaan.

Hasil Pembelajaran

PS – menjelaskan peranan badan kerajaan dan bukan kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan.

KS – mengekalkan kesejahteraan keluarga.

NS - saling hormat-menghormati sesama anggota keluarga.

Aktiviti

1.) Guru menerangkan tentang fungsi dan peranan badan-badan kerajaan dan juga badan bukan kerajaan.

2.) Guru memberikan nota untuk para pelajar berkenaan dengan Tema 2.

3.) Guru meminta para pelajar untuk membuat carta Salasilah Keluarga sebagai kerja rumah.

BBB

Buku teks

Refleksi

Para pelajar mengenali badan-badan kerajaan dan juga badan bukan kerajaan serta mengetahui tentang fungsi badan tersebut.

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU KESEPULUH

Tarikh

4 Mac 2009

Hari

Rabu

Matapelajaran

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas

4S3, 4S5

Masa

7.05 – 8.15, 11.30 – 12.40

Tema

Tema 3.1 : Kepekaan dan Tindakan terhadap Isu dan Masalah Sosial dalam Masyarakat.

Tajuk

Pembentangan isu-isu sosial.

Hasil Pembelajaran

PS – menjelaskan isu dan masalah sosial yang sering berlaku dalam masyarakat sekarang.

KS – mengambil tindakan yang wajar untuk menangani isu dan masalah sosial ini.

NS – peka terhadap isu sosial.

Aktiviti

1.)Para pelajar membuat pembentangan hasil perbincangan kumpulan pada minggu lepas.

2.)Setelah tamat pembentangan guru mengedarkan nota Tema 3.1 untuk dibincangkan bersama pelajar dan disalin oleh pelajar.

BBB

Buku teks

Refleksi

Pelajar dapat membentangkan hasil perbincangan kumpulan dengan baik.

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU KESEPULUH

Tarikh

5 Mac 2009

Hari

Khamis

Matapelajaran

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas

4K8

Masa

7.05 – 8.15

Tema

Tema 3 : Hidup Bermasyarakat

Tajuk

3.2 Peraturan dan Undang-undang dalam masyarakat.

Hasil Pembelajaran

Pembentangan tentang peraturan-peraturan di Malaysia.

Aktiviti

1.)Pelajar dikehendaki membentangkan hasil kerja kumpulan masing-masing yang telah dibuat pada minggu lepas iaitu papan tanda peraturan.

2.)Selepas sesi pembentangan, guru menjelaskan beberapa peraturan dan undang-undang yang terdapat di sekolah dan menjelaskan sebab pelajar perlu mematuhinya.

3.) Guru memberikan nota untuk disalin para pelajar.

BBB

Buku teks

Refleksi

Pelajar membentangkan papan tanda masing-masing dan menyatakan larangan untuk setiap papan tanda.

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU KESEPULUH

Tarikh

3 Mac2009

Hari

Khamis

Matapelajaran

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas

4MPV

Masa

9.45 – 10.55

Tema

Tema 2 : Hubungan Kekeluargaan

Tajuk

Peranan badan-badan kerajaan dan bukan kerajaan.

Hasil Pembelajaran

PS – menjelaskan peranan badan kerajaan dan bukan kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan.

KS – mengekalkan kesejahteraan keluarga.

NS - saling hormat-menghormati sesama anggota keluarga.

Aktiviti

1.) Guru menerangkan tentang peranan-peranan badan-badan kerajaan dan juga badan bukan kerajaan.

2.) Guru memberikan nota untuk para pelajar berkenaan dengan Tema 2.

3.) Guru meminta para pelajar untuk membuat carta Salasilah Keluarga sebagai kerja rumah.

BBB

Buku teks

Refleksi

Para pelajar boleh mengenali badan-badan kerajaan dan juga badan bukan kerajaan serta mengetahui tentang fungsi badan tersebut.


 


 

No comments:

Post a Comment