RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU KESEPULUH
Tarikh | 3 Mac 2009 |
Hari | Selasa |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4K5 |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Tema | Tema 2 : Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Kepentingan nilai kekeluargaan dalam masyarakat. |
Hasil Pembelajaran | PS – menghuraikan keperluan berkeluarga dalam aspek sosial, politik dan ekonomi. KS – berusaha mengukuhkan institusi kekeluargaan. NS - menghargai nilai kekeluargaan. |
Aktiviti | 1.) Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan untuk berbincang tentang tajuk mengenai nilai kekeluargaan. 2.)Guru menerangkan tentang tajuk dan meminta pelajar untuk menggunakan kreativiti mereka dalam hasil perbincangan setiap kumpulan. |
BBB | Buku teks PSK. |
Refleksi | Para pelajar boleh memberikan kerjasama yang baik sesama ahli kumpulan dan boleh memberikan idea-idea yang baik untuk tajuk yang diberikan. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU KESEPULUH
Tarikh | 3 Mac 2009 |
Hari | Selasa |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4S1, 4S2 |
Masa | 9.45 – 10.55, 11.30 – 12.40 |
Tema | Tema 2 : Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Peranan badan-badan kerajaan dan bukan kerajaan. |
Hasil Pembelajaran | PS – menjelaskan peranan badan kerajaan dan bukan kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan. KS – mengekalkan kesejahteraan keluarga. NS - saling hormat-menghormati sesama anggota keluarga. |
Aktiviti | 1.) Guru menerangkan tentang fungsi dan peranan badan-badan kerajaan dan juga badan bukan kerajaan. 2.) Guru memberikan nota untuk para pelajar berkenaan dengan Tema 2. 3.) Guru meminta para pelajar untuk membuat carta Salasilah Keluarga sebagai kerja rumah. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Para pelajar mengenali badan-badan kerajaan dan juga badan bukan kerajaan serta mengetahui tentang fungsi badan tersebut. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU KESEPULUH
Tarikh | 4 Mac 2009 |
Hari | Rabu |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4S3, 4S5 |
Masa | 7.05 – 8.15, 11.30 – 12.40 |
Tema | Tema 3.1 : Kepekaan dan Tindakan terhadap Isu dan Masalah Sosial dalam Masyarakat. |
Tajuk | Pembentangan isu-isu sosial. |
Hasil Pembelajaran | PS – menjelaskan isu dan masalah sosial yang sering berlaku dalam masyarakat sekarang. KS – mengambil tindakan yang wajar untuk menangani isu dan masalah sosial ini. NS – peka terhadap isu sosial. |
Aktiviti | 1.)Para pelajar membuat pembentangan hasil perbincangan kumpulan pada minggu lepas. 2.)Setelah tamat pembentangan guru mengedarkan nota Tema 3.1 untuk dibincangkan bersama pelajar dan disalin oleh pelajar. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Pelajar dapat membentangkan hasil perbincangan kumpulan dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU KESEPULUH
Tarikh | 5 Mac 2009 |
Hari | Khamis |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4K8 |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Tema | Tema 3 : Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | 3.2 Peraturan dan Undang-undang dalam masyarakat. |
Hasil Pembelajaran | Pembentangan tentang peraturan-peraturan di Malaysia. |
Aktiviti | 1.)Pelajar dikehendaki membentangkan hasil kerja kumpulan masing-masing yang telah dibuat pada minggu lepas iaitu papan tanda peraturan. 2.)Selepas sesi pembentangan, guru menjelaskan beberapa peraturan dan undang-undang yang terdapat di sekolah dan menjelaskan sebab pelajar perlu mematuhinya. 3.) Guru memberikan nota untuk disalin para pelajar. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Pelajar membentangkan papan tanda masing-masing dan menyatakan larangan untuk setiap papan tanda. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU KESEPULUH
Tarikh | 3 Mac2009 |
Hari | Khamis |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4MPV |
Masa | 9.45 – 10.55 |
Tema | Tema 2 : Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Peranan badan-badan kerajaan dan bukan kerajaan. |
Hasil Pembelajaran | PS – menjelaskan peranan badan kerajaan dan bukan kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan. KS – mengekalkan kesejahteraan keluarga. NS - saling hormat-menghormati sesama anggota keluarga. |
Aktiviti | 1.) Guru menerangkan tentang peranan-peranan badan-badan kerajaan dan juga badan bukan kerajaan. 2.) Guru memberikan nota untuk para pelajar berkenaan dengan Tema 2. 3.) Guru meminta para pelajar untuk membuat carta Salasilah Keluarga sebagai kerja rumah. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Para pelajar boleh mengenali badan-badan kerajaan dan juga badan bukan kerajaan serta mengetahui tentang fungsi badan tersebut. |
No comments:
Post a Comment