RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU KESEMBILAN
Tarikh | 24 Februari 2009 |
Hari | Selasa |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4K5 |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Tema | Tema 1 : Pencapaian Kendiri |
Tajuk | 1.2 Perkembangan diri yang seimbang. |
Hasil Pembelajaran | PS – menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang. KS - mengamalkan pelbagai aspek keseimbangan diri. NS – berterima kasih di atas perkembangan diri yang seimbang. |
Aktiviti | 1.) Guru menerangkan tentang keempat-empat aspek keseimbangan dalam setiap diri individu iaitu yang terdiri daripada aspek jasmani, rohani, emosi dan intelek. 2.) Guru mengadakan sesi soal jawab dengan pelajar mengenai kepentingan setiap aspek untuk mencapai keseimbangan diri masing-masing. |
BBB | Buku teks PSK. |
Refleksi | Para pelajar memahami kepentingan setiap aspek perkembangan diri dan mengetahui cara untuk mengekalkan kesihatan dan kesejahteraan diri. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU KESEMBILAN
Tarikh | 24 Februari 2009 |
Hari | Selasa |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4S1, 4S2 |
Masa | 9.45 – 10.55, 11.30 – 12.40 |
Tema | Tema 2 : Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Kepentingan nilai kekeluargaan kepada masyarakat dan negara. |
Hasil Pembelajaran | PS – menghuraikan keperluan berkeluarga dalam aspek sosial, politik dan ekonomi. KS – berusaha mengukuhkan institusi kekeluargaan. NS - menghargai nilai kekeluargaan. |
Aktiviti | 1.) Guru membahagikan para pelajar kepada 7 kumpulan untuk membincangkan isu-isu yang berkaitan dengan nilai kekeluargaan. 2.) Guru menerangkan isu-isu kekeluargaan kepada 7 kumpulan tersebut. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Para pelajar boleh memberikan kerjasama yang baik di kalangan ahli kumpulan. Pelajar turut memberikan buah fikiran yang bagus untuk menjawab isu-isu yang diberikan oleh guru. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU KESEMBILAN
Tarikh | 25 Februari 2009 |
Hari | Rabu |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4S3, 4S5 |
Masa | 7.05 – 8.15, 11.30 – 12.40 |
Tema | Tema 3.1 : Kepekaan dan Tindakan terhadap Isu dan Masalah Sosial dalam Masyarakat. |
Tajuk | Gejala sosial yang berlaku di kalangan remaja. |
Hasil Pembelajaran | PS – menjelaskan isu dan masalah sosial yang sering berlaku dalam masyarakat sekarang. KS – mengambil tindakan yang wajar untuk menangani isu dan masalah sosial ini. NS – peka terhadap isu sosial. |
Aktiviti | 1.)Guru membahagikan para pelajar kepada beberapa kumpulan untuk mengadakan sesi perbincangan secara berkumpulan. 2.)Guru memberikan tajuk yang berkaitan dengan gejala-gejala sosial kepada setiap kumpulan. 3.)Guru meminta setiap kumpulan untuk membuat gambar rajah atau peta minda berkaitan dengan tajuk yang diberi mengikut kreativiti masing-masing iaitu cara mengatasi gejala-gejala sosial dan cara mengatasi maasalah tersebut. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Pelajar dapat memberikan idea masing-masing dan menghasilkan peta minda yang menarik berkaitan dengan tajuk masing-masing. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU KESEMBILAN
Tarikh | 26 Februari 2009 |
Hari | Khamis |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4K8 |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Tema | Tema 3 : Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | 3.2 Peraturan dan Undang-undang dalam masyarakat. |
Hasil Pembelajaran | PS – menjelaskan peraturan dan undang-undang yang wujud dalam masyarakat dan negara Malaysia. KS – mengetahui tentang undang-undang dan peraturan yang wujud dan senantiasa mematuhinya. NS – menghormati dan mematuhi peraturan dan undang-undang yang telah ditetapkan. |
Aktiviti | 1.)Pelajar dikehendaki berbincang dan mengadakan aktiviti dalam kumpulan. 2.)Guru mengkehendaki setiap kumpulan untuk melukis papan tanda amaran yang boleh digunakan untuk memaklumkan kepada masyarakat tentang sesuatu peraturan. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Pelajar dapat menghasilkan papan tanda larangan yang menarik serta memberikan kerjasama yang baik dalam kumpulan. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU KESEMBILAN
Tarikh | 26 Februari 2009 |
Hari | Khamis |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4MPV |
Masa | 9.45 – 10.55 |
Tema | Tema 2 : Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Kepentingan keluarga dari aspek sosial, politik dan ekonomi. |
Hasil Pembelajaran | PS – menghuraikan keperluan berkeluarga dalam aspek sosial, politik dan ekonomi. KS – berusaha mengukuhkan institusi kekeluargaan. NS - menghargai nilai kekeluargaan. |
Aktiviti | 1.) Guru membahagikan para pelajar kepada beberapa kumpulan untuk membincangkan isu-isu yang berkaitan dengan nilai kekeluargaan. 2.) Guru menerangkan isu-isu kekeluargaan kepada kumpulan tersebut. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Para pelajar bekerjasama dengan baik dengan ahli kumpulan. Pelajar turut memberikan idea-idea yang bernas untuk menjawab isu-isu yang diberikan oleh guru. |
No comments:
Post a Comment