Wednesday, March 4, 2009

Pendidikan Moral – Minggu 9

RANCANGAN PENGAJARAN PENDIDIKAN MORAL

23 FEBRUARI 2009 – ISNIN MINGGU: KE- 9

Tingkatan

4K9

Masa

10.20 – 11.30

Bidang Pembelajaran

Nilai berkaitan perkembangan diri.

Nilai

1.7 Berdikari, 1.8 Kerajinan

Tajuk

Menyatakan ciri-ciri individu yang mengamalkan nilai berdikari dan nilai kerajinan.

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat mengenalpasti ciri-ciri nilai berdikari dan nilai kerajinan.

Kemahiran Berfikir

Setiap individu perlu mengamalkan nilai berdikari dan nilai kerajinan untuk kebaikan bersama.

Teknik

1.) Guru menjelaskan ciri-ciri individu yang mengamalkan nilai berdikari dan nilai kerajinan.

2.)Guru turut menyatakan contoh-contoh amalan nilai-nilai tersebut.

Aktiviti

1.)Guru meminta beberapa orang pelajar memberikan contoh amalan untuk nilai-nilai berkenaan.

2.)Guru mengadakan sesi soal jawab bersama pelajar untuk menguji pemahaman mereka tentang nilai-nilai tersebut.

BBM

Buku teks.

Penilaian

 

Refleksi

Pelajar dapat memahami ciri-ciri dan amalan bagi nilai berdikari dan nilai kerajinan.

RANCANGAN PENGAJARAN PENDIDIKAN MORAL

25 FEBRUARI 2009 – RABU MINGGU: KE- 9

Tingkatan

4K9

Masa

8.15 – 9.25

Bidang Pembelajaran

Nilai berkaitan perkembangan diri.

Nilai

1.7 Berdikari, 1.8 Kerajinan

Tajuk

Amalan nilai berdikari dan nilai kerajinan.

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat menjawab soalan berkaitan dengan nilai berdikari dan nilai kerajinan.

Kemahiran Berfikir

Pelajar perlu menentukan nilai yang betul untuk menjawab soalan yang diberikan.

Teknik

1.) Guru memberikan penjelasan mengenai soalan dengan menerangkan kehendak soalan.

Aktiviti

1.)Guru memberikan latihan yang berkaitan dengan nilai berdikari dan nilai kerajinan.

2.)Guru menerangkan cara untuk menjawab soalan struktur kepada pelajar.

BBM

Buku latihan Cemerlang.

Penilaian

Latihan struktur.

Refleksi

Pelajar dapat menjawab soalan yang diberikan berdasarkan nilai.


 

No comments:

Post a Comment