RANCANGAN PENGAJARAN PENDIDIKAN MORAL
23 FEBRUARI 2009 – ISNIN MINGGU: KE- 9
Tingkatan | 4K9 |
Masa | 10.20 – 11.30 |
Bidang Pembelajaran | Nilai berkaitan perkembangan diri. |
Nilai | 1.7 Berdikari, 1.8 Kerajinan |
Tajuk | Menyatakan ciri-ciri individu yang mengamalkan nilai berdikari dan nilai kerajinan. |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat mengenalpasti ciri-ciri nilai berdikari dan nilai kerajinan. |
Kemahiran Berfikir | Setiap individu perlu mengamalkan nilai berdikari dan nilai kerajinan untuk kebaikan bersama. |
Teknik | 1.) Guru menjelaskan ciri-ciri individu yang mengamalkan nilai berdikari dan nilai kerajinan. 2.)Guru turut menyatakan contoh-contoh amalan nilai-nilai tersebut. |
Aktiviti | 1.)Guru meminta beberapa orang pelajar memberikan contoh amalan untuk nilai-nilai berkenaan. 2.)Guru mengadakan sesi soal jawab bersama pelajar untuk menguji pemahaman mereka tentang nilai-nilai tersebut. |
BBM | Buku teks. |
Penilaian | |
Refleksi | Pelajar dapat memahami ciri-ciri dan amalan bagi nilai berdikari dan nilai kerajinan. |
RANCANGAN PENGAJARAN PENDIDIKAN MORAL
25 FEBRUARI 2009 – RABU MINGGU: KE- 9
Tingkatan | 4K9 |
Masa | 8.15 – 9.25 |
Bidang Pembelajaran | Nilai berkaitan perkembangan diri. |
Nilai | 1.7 Berdikari, 1.8 Kerajinan |
Tajuk | Amalan nilai berdikari dan nilai kerajinan. |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat menjawab soalan berkaitan dengan nilai berdikari dan nilai kerajinan. |
Kemahiran Berfikir | Pelajar perlu menentukan nilai yang betul untuk menjawab soalan yang diberikan. |
Teknik | 1.) Guru memberikan penjelasan mengenai soalan dengan menerangkan kehendak soalan. |
Aktiviti | 1.)Guru memberikan latihan yang berkaitan dengan nilai berdikari dan nilai kerajinan. 2.)Guru menerangkan cara untuk menjawab soalan struktur kepada pelajar. |
BBM | Buku latihan Cemerlang. |
Penilaian | Latihan struktur. |
Refleksi | Pelajar dapat menjawab soalan yang diberikan berdasarkan nilai. |
No comments:
Post a Comment