RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU SEBELAS
Tarikh | 10 Mac 2009 |
Hari | Selasa |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4K5 |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Tema | Tema 2 : Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Insitusi yan g berkaitan dengan kekeluargaan. |
Hasil Pembelajaran | PS – menjelaskan peranan badan kerajaan dan badan bukan kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan. KS – menjalinkan hubungan yang erat antara anggota keluarga. NS - menerapkan nilai kasih sayang dalam keluarga. |
Aktiviti | 1.) Guru menerangkan tentang Tema 2 yang berkaitan dengan nilai kekeluargaan. 2.)Guru turut menjelaskan kepentingan keluarga dari segi tiga aspek utama iaitu sosial, ekonomi dan politik. 3.) Guru memberikan nota untuk disalin oleh pelajar dan menyuruh pelajar melukis logo badan kerajaan dan badan bukan kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan. |
BBB | Buku teks PSK. |
Refleksi | Para pelajar boleh memahami kepentingan aspek kekeluargaan dan juga mengetahui tentang badan kerajaan dan badan bukan kerajaan yang menjaga kebajikan institusi kekeluargaan. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU SEBELAS
Tarikh | 10 Mac 2009 |
Hari | Selasa |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4S1, 4S2 |
Masa | 9.45 – 10.55, 11.30 – 12.40 |
Tema | Tema 3 : Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | 3.1 Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat. |
Hasil Pembelajaran | PS – menyenaraikan akibat masalah sosial dalam masyarakat. KS – mengambil tindakan yang wajar untuk menangani isu dan masalah sosial ini. NS - peka terhadap masalah sosial. |
Aktiviti | 1.) Guru membincangkan tentang masalah-masalah sosial yang melanda negara kita pada masa kini. 2.) Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang cara mengatasi masalah sosial tersebut. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Para pelajar mengetahui tentang masalah-masalah sosial yang sering melanda negara dan memahami tentang bahaya setiap masalah sosial tersebut. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU SEBELAS
Tarikh | 11 Mac 2009 |
Hari | Rabu |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4S3, 4S5 |
Masa | 7.05 – 8.15, 11.30 – 12.40 |
Tema | Tema 3.2 : Peraturan dan Undang-undang dalam masyarakat. |
Tajuk | Peraturan yang perlu dipatuhi. |
Hasil Pembelajaran | PS – menjelaskan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat. KS – mengamalkan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam kehidupan seharian. NS – mengamalkan dan mematuhi norma komuniti, peraturan dan undang-undang. |
Aktiviti | 1.)Guru menerangkan kepentingan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam kehidupan bermasyarakat. 2.)Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang contoh-contoh norma komuniti, peraturan dan undang-undang yang selalu diamalkan oleh masyarakat kita. 3.)Guru memberikan nota untuk disalin oleh pelajar. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Pelajar dapat mengetahui kepentingan norma komuniti, peraturan dan undang-undang untuk membentuk masyarakat yang aman dan harmoni. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU SEBELAS
Tarikh | 12 Mac 2009 |
Hari | Khamis |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4K8 |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Tema | Tema 3 : Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | 3.2 Peraturan dan Undang-undang dalam masyarakat. |
Hasil Pembelajaran | PS – menjelaskan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat. KS – mengamalkan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam kehidupan seharian. NS – mengamalkan dan mematuhi norma komuniti, peraturan dan undang-undang. |
Aktiviti | 1.)Pelajar dikehendaki membuat aktiviti secara berkumpulan untuk menyenaraikan norma komuniti, peraturan dan undang-undang yang sering diamalkan dalam masyarakat. 3.) Guru membekalkan pelajar dengan pensil warna dan kertas untuk menghasilkan kerja kumpulan yang menarik dan kreatif. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dari hasil perbincangan berkumpulan. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU SEBELAS
Tarikh | 12 Mac 2009 |
Hari | Selasa |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4MPV |
Masa | 9.45 – 10.55 |
Tema | Tema 3 : Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | 3.1 Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat. |
Hasil Pembelajaran | PS – menyenaraikan akibat masalah sosial dalam masyarakat. KS – mengambil tindakan yang wajar untuk menangani isu dan masalah sosial ini. NS - peka terhadap masalah sosial. |
Aktiviti | 1.)Guru membahagikan para pelajar kepada beberapa kumpulan untuk mengadakan sesi perbincangan secara berkumpulan. 2.)Guru memberikan tajuk yang berkaitan dengan gejala-gejala sosial kepada setiap kumpulan. 3.)Guru meminta setiap kumpulan untuk membuat gambar rajah atau peta minda berkaitan dengan tajuk yang diberi mengikut kreativiti masing-masing iaitu cara mengatasi gejala-gejala sosial dan cara mengatasi maasalah tersebut. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Para pelajar dapat memberikan pendapat yang baik dalam menyelesaikan masalah dalam gejala sosial. Pelajar turut menggunakan kreativiti masing-masing untuk menghasilkan kerja kumpulan yang bermutu. |
No comments:
Post a Comment