Wednesday, March 4, 2009

PSK – Minggu 8

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU KELAPAN

Tarikh 

17 Februari 2009

Hari 

Selasa

Matapelajaran 

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas 

4K5

Masa 

7.05 – 8.15 

Tema 

Tema 1 : Pencapaian Kendiri

Tajuk 

Wawasan diri.

Hasil Pembelajaran

PS – menerangkan ciri-ciri dan tujuan wawasan diri.

KS – mengamalkan tekad & semangat yang jitu untuk mencapai wawasan diri

NS - bersungguh-sungguh dalam mencapai wawasan diri untuk kepentingan diri sendiri.

Aktiviti 

1.)Guru membincangkan ciri-ciri wawasan diri dengan para pelajar.

2.) Guru mengadakan sesi soal jawab dengan pelajar untuk mengetahui pendapat mereka tentang wawasan hidup masing-masing.

BBB 

Buku teks PSK.

Refleksi 

Para pelajar memahami kepentingan wawasan hidup dan mengenal pasti langkah-langkah yang perlu diambil untuk mengecapi wawasan masing-masing.

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU KELAPAN

Tarikh 

17 Februari 2009

Hari 

Selasa

Matapelajaran 

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas

4S1, 4S2

Masa 

9.45 – 10.55, 11.30 – 12.40

Tema 

Tema 1 : Pencapaian Kendiri 

Tajuk 

Perkembangan diri yang seimbang

Hasil Pembelajaran 

PS – menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang.

KS - mengamalkan pelbagai aspek keseimbangan diri.

NS – berterima kasih di atas perkembangan diri yang seimbang.

Aktiviti 

1.) Guru menerangkan tentang keempat-empat aspek keseimbangan dalam setiap diri individu.

2.) Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai kepentingan setiap aspek iaitu dari segi rohani, jasmani, emosi dan intelek.

BBB 

Buku teks 

Refleksi 

Pelajar mengetahui tentang kepentingan bagi setiap aspek keseimbangan diri individu dan tahu tentang cara menjaganya.

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU KELAPAN

Tarikh 

18 Februari 2009

Hari 

Rabu

Matapelajaran 

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas 

4S3, 4S5

Masa 

7.05 – 8.15, 11.30 – 12.40

Tema 

Tema 2 : Hubungan Kekeluargaan

Tajuk 

Kepentingan keluarga dari aspek sosial, politik dan ekonomi.

Hasil Pembelajaran

PS – menghuraikan keperluan berkeluarga dalam aspek sosial, politik dan ekonomi.

KS – berusaha mengukuhkan institusi kekeluargaan.

NS - menghargai nilai kekeluargaan.

Aktiviti 

1.)Guru membincangkan kepentingan keluarga kepada setiap individu.

2.)Guru turut mengaitkan kepentingan keluarga dari segi aspek sosial, politik dan ekonomi.

3.) Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang kepentingan nilai kekeluargaan diterapkan dalam masyarakat sekarang.

BBB 

Buku teks 

Refleksi 

Pelajar memahami keperluan dan kepentingan untuk menjana masyarakat yang harmonis.

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU KELAPAN

Tarikh 

19 Februari 2009

Hari 

Khamis

Matapelajaran 

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas 

4K8

Masa 

7.05 – 8.15

Tema

Tema 3 : Hidup Bermasyarakat

Tajuk 

3.1 Peraturan dan Undang-undang dalam Masyarakat.

Hasil Pembelajaran 

PS – menyenaraikan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat.

KS - mengamalkan norma komuniti, peraturan dan undang-undang Negara dalam masyarakat.

NS – mematuhi norma komuniti, peraturan dan undang-undang masyarakat.

Aktiviti 

1.)Pelajar dikehendaki berbincang dan mengadakan aktiviti dalam kumpulan.

2.)Guru mengkehendaki setiap kumpulan untuk membincangkan isu-isu sosial yang melanda negara pada masa kini.

3.)Para pelajar diminta menggunakan kreativiti mereka untuk membuat kerja kumpulan berkenaan.

BBB 

Buku teks 

Refleksi 

Pelajar dapat membincangkan isu-isu yang diberikan dengan menggunakan kreativiti masing-masing. kerjasama yang baik dalam kumpulan.

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU KELAPAN

Tarikh 

19 Februari 2009

Hari 

Khamis

Matapelajaran 

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas 

4MPV

Masa 

9.45 – 10.55

Tema 

Tema 2 : Hubungan Kekeluargaan

Tajuk 

Kepentingan keluarga dari aspek sosial, politik dan ekonomi.

Hasil Pembelajaran 

PS – menghuraikan keperluan berkeluarga dalam aspek sosial, politik dan ekonomi.

KS – berusaha mengukuhkan institusi kekeluargaan.

NS - menghargai nilai kekeluargaan.

Aktiviti 

1.)Guru membincangkan kepentingan keluarga kepada setiap individu.

2.)Guru turut mengaitkan kepentingan keluarga dari segi aspek sosial, politik dan ekonomi.

3.) Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang kepentingan nilai kekeluargaan diterapkan dalam masyarakat sekarang.

BBB 

Buku teks 

Refleksi 

Pelajar memahami keperluan dan kepentingan untuk menjana masyarakat yang harmonis.

No comments:

Post a Comment