Monday, February 16, 2009

PSK – Minggu 7

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU KETUJUH

Tarikh

10 Februari 2009

Hari

Selasa

Matapelajaran

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas

4K5

Masa

7.05 – 8.15

Tema

Perhimpunan

Tajuk

 

Hasil Pembelajaran

 

Aktiviti

Meminta pelajar membawa gambar idola mereka.

BBB

 

Refleksi

 

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU KETUJUH

Tarikh

10 Februari 2009

Hari

Selasa

Matapelajaran

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas

4S1

Masa

9.45 – 10.55

Tema

Tema 1 : Pencapaian Kendiri

Tajuk

Wawasan diri.

Hasil Pembelajaran

PS – menerangkan ciri-ciri dan kepentingan wawasan diri.

KS – mengamalkan tekad yang jitu untuk mencapai wawasan diri

NS - bersungguh-sungguh dalam mencapai wawasan diri.

Aktiviti

1.) Guru menerangkan tentang kepentingan wawasan diri untuk para pelajar.

2.) Guru bersoal jawab dengan pelajar bagi mengetahui wawasan setiap pelajar.

3.) Guru turut memberikan nota sebagai panduan pelajar.

4.)Guru memberikan kerja rumah aku janji.

BBB

Buku teks

Refleksi

Pelajar mengetahui tentang maksud dan ciri-ciri wawasan diri.

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU KETUJUH

Tarikh

10 Februari 2009

Hari

Selasa

Matapelajaran

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas

4S2

Masa

11.30 – 12.40

Tema

Tema 1 : Pencapaian kendiri.

Tajuk

Wawasan diri.

Hasil Pembelajaran

PS – menerangkan ciri-ciri dan kepentingan wawasan diri.

KS – mengamalkan tekad yang jitu untuk mencapai wawasan diri

NS - bersungguh-sungguh dalam mencapai wawasan diri.

Aktiviti

1.)Guru membincangkan ciri-ciri individu yang mempunyai wawasan diri.

2.)Guru meminta pelajar menyatakan ciri-ciri orang yang berwawasan.

3.)Guru turut memberikan nota untuk pelajar.

4.)Guru memberikan kerja rumah aku janji.

BBB

Buku teks

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri orang yang berwawasan dan bagaimana untuk mencapai wawasan tersebut.

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU KETUJUH

Tarikh

11 Februari 2009

Hari

Rabu

Matapelajaran

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas

4S3

Masa

7.05 – 8.15

Tema

Tema 1 : Pencapaian kendiri.

Tajuk

1.2 Perkembangan diri yang seimbang.

Hasil Pembelajaran

PS – menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang.

KS - mengamalkan pelbagai aspek keseimbangan diri.

NS – berterima kasih di atas perkembangan diri yang seimbang.

Aktiviti

1.)Guru membincangkan keempat-empat aspek yang berkaitan dengan keseimbangan diri iaitu rohani, jasmani, emosi dan intelek dengan pelajar.

2.)Guru bertanyakan kepentingan keseimbangan diri untuk setiap individu.

BBB

Buku teks

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan kepentingan aspek rohani, jasmani, emosi dan intelek dalam setiap diri individu.

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU KETUJUH

Tarikh

11 Februari 2009

Hari

Rabu

Matapelajaran

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas

4S5

Masa

11.30 – 12.40

Tema

Tema 1 : Pencapaian kendiri.

Tajuk

1.2 Perkembangan diri yang seimbang.

Hasil Pembelajaran

PS – menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang.

KS - mengamalkan pelbagai aspek keseimbangan diri.

NS – berterima kasih di atas perkembangan diri yang seimbang.

Aktiviti

1.)Guru menerangkan kepentingan keempat-empat aspek yang berkaitan dengan keseimbangan diri iaitu rohani, jasmani, emosi dan intelek dengan pelajar.

2.)Guru bersoal jawab dengan pelajar mengapa setiap individu perlu menjaga keseimbangan diri masing-masing.

3.)Guru memberikan tugas yang dilakukan secara berpasangan kepada pelajar untuk amalan setiap aspek keseimbangan diri.

BBB

Buku teks

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan amalan-amalan untuk setiap aspek dalam perkembangan diri.

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU KETUJUH

Tarikh

12 Februari 2009

Hari

Khamis

Matapelajaran

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas

4K8

Masa

7.05 – 8.15

Tema

Tema 2 : Hubungan Kekeluargaan

Tajuk

Kepentingan keluarga

Hasil Pembelajaran

PS – menghuraikan keperluan keluarga dalam aspek politik, sosial dan ekonomi.

KS - berusaha mengukuhkan institusi keluarga.

NS – menghargai institusi keluarga.

Aktiviti

1.)Guru menerangkan kepentingan keluarga dari segi politik, sosial dan ekonomi.

2.)Guru menyuruh pelajar mengenalpasti salasilah keluarga mereka dengan melukis carta keluarga masing-masing.

BBB

Buku teks

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti sejarah keluarga masing-masing dengan membuat carta hierarki dari sebelah ibu dan ayah.

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU KETUJUH

Tarikh

12 Februari 2009

Hari

Khamis

Matapelajaran

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas

4MPV

Masa

9.45 – 10.55

Tema

Tema 1 : Perkembangan Kendiri

Tajuk

Kepentingan keluarga

Hasil Pembelajaran

PS – menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang.

KS - mengamalkan pelbagai aspek keseimbangan diri.

NS – berterima kasih di atas perkembangan diri yang seimbang.

Aktiviti

1.)Guru menerangkan ciri-ciri individu yang mempunyai wawasan diri.

2.)Guru turut bersoal jawab dengan para pelajar untuk mengenal pasti wawasan diri setiap pelajar.

3.)Guru memberikan nota dan kerja rumah berkenaan dengan aku janji pelajar.

BBB

Buku teks

Refleksi

Pelajar dapat mengetahui ciri-ciri dan juga contoh seseorang yang mempunyai wawasan diri.


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment