RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU KETUJUH
Tarikh | 10 Februari 2009 |
Hari | Selasa |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4K5 |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Tema | Perhimpunan |
Tajuk | |
Hasil Pembelajaran | |
Aktiviti | Meminta pelajar membawa gambar idola mereka. |
BBB | |
Refleksi |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU KETUJUH
Tarikh | 10 Februari 2009 |
Hari | Selasa |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4S1 |
Masa | 9.45 – 10.55 |
Tema | Tema 1 : Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Wawasan diri. |
Hasil Pembelajaran | PS – menerangkan ciri-ciri dan kepentingan wawasan diri. KS – mengamalkan tekad yang jitu untuk mencapai wawasan diri NS - bersungguh-sungguh dalam mencapai wawasan diri. |
Aktiviti | 1.) Guru menerangkan tentang kepentingan wawasan diri untuk para pelajar. 2.) Guru bersoal jawab dengan pelajar bagi mengetahui wawasan setiap pelajar. 3.) Guru turut memberikan nota sebagai panduan pelajar. 4.)Guru memberikan kerja rumah aku janji. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Pelajar mengetahui tentang maksud dan ciri-ciri wawasan diri. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU KETUJUH
Tarikh | 10 Februari 2009 |
Hari | Selasa |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4S2 |
Masa | 11.30 – 12.40 |
Tema | Tema 1 : Pencapaian kendiri. |
Tajuk | Wawasan diri. |
Hasil Pembelajaran | PS – menerangkan ciri-ciri dan kepentingan wawasan diri. KS – mengamalkan tekad yang jitu untuk mencapai wawasan diri NS - bersungguh-sungguh dalam mencapai wawasan diri. |
Aktiviti | 1.)Guru membincangkan ciri-ciri individu yang mempunyai wawasan diri. 2.)Guru meminta pelajar menyatakan ciri-ciri orang yang berwawasan. 3.)Guru turut memberikan nota untuk pelajar. 4.)Guru memberikan kerja rumah aku janji. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri orang yang berwawasan dan bagaimana untuk mencapai wawasan tersebut. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU KETUJUH
Tarikh | 11 Februari 2009 |
Hari | Rabu |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4S3 |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Tema | Tema 1 : Pencapaian kendiri. |
Tajuk | 1.2 Perkembangan diri yang seimbang. |
Hasil Pembelajaran | PS – menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang. KS - mengamalkan pelbagai aspek keseimbangan diri. NS – berterima kasih di atas perkembangan diri yang seimbang. |
Aktiviti | 1.)Guru membincangkan keempat-empat aspek yang berkaitan dengan keseimbangan diri iaitu rohani, jasmani, emosi dan intelek dengan pelajar. 2.)Guru bertanyakan kepentingan keseimbangan diri untuk setiap individu. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan aspek rohani, jasmani, emosi dan intelek dalam setiap diri individu. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU KETUJUH
Tarikh | 11 Februari 2009 |
Hari | Rabu |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4S5 |
Masa | 11.30 – 12.40 |
Tema | Tema 1 : Pencapaian kendiri. |
Tajuk | 1.2 Perkembangan diri yang seimbang. |
Hasil Pembelajaran | PS – menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang. KS - mengamalkan pelbagai aspek keseimbangan diri. NS – berterima kasih di atas perkembangan diri yang seimbang. |
Aktiviti | 1.)Guru menerangkan kepentingan keempat-empat aspek yang berkaitan dengan keseimbangan diri iaitu rohani, jasmani, emosi dan intelek dengan pelajar. 2.)Guru bersoal jawab dengan pelajar mengapa setiap individu perlu menjaga keseimbangan diri masing-masing. 3.)Guru memberikan tugas yang dilakukan secara berpasangan kepada pelajar untuk amalan setiap aspek keseimbangan diri. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan amalan-amalan untuk setiap aspek dalam perkembangan diri. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU KETUJUH
Tarikh | 12 Februari 2009 |
Hari | Khamis |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4K8 |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Tema | Tema 2 : Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Kepentingan keluarga |
Hasil Pembelajaran | PS – menghuraikan keperluan keluarga dalam aspek politik, sosial dan ekonomi. KS - berusaha mengukuhkan institusi keluarga. NS – menghargai institusi keluarga. |
Aktiviti | 1.)Guru menerangkan kepentingan keluarga dari segi politik, sosial dan ekonomi. 2.)Guru menyuruh pelajar mengenalpasti salasilah keluarga mereka dengan melukis carta keluarga masing-masing. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti sejarah keluarga masing-masing dengan membuat carta hierarki dari sebelah ibu dan ayah. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU KETUJUH
Tarikh | 12 Februari 2009 |
Hari | Khamis |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4MPV |
Masa | 9.45 – 10.55 |
Tema | Tema 1 : Perkembangan Kendiri |
Tajuk | Kepentingan keluarga |
Hasil Pembelajaran | PS – menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang. KS - mengamalkan pelbagai aspek keseimbangan diri. NS – berterima kasih di atas perkembangan diri yang seimbang. |
Aktiviti | 1.)Guru menerangkan ciri-ciri individu yang mempunyai wawasan diri. 2.)Guru turut bersoal jawab dengan para pelajar untuk mengenal pasti wawasan diri setiap pelajar. 3.)Guru memberikan nota dan kerja rumah berkenaan dengan aku janji pelajar. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Pelajar dapat mengetahui ciri-ciri dan juga contoh seseorang yang mempunyai wawasan diri. |
No comments:
Post a Comment