RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU KEEMPAT
Tarikh: 19 Januari 2009 Hari: Isnin
Matapelajaran | Sejarah |
Kelas | 4K1, 4K2 |
Masa | 10.55 – 11.30, 11.30 – 12.40 |
Tajuk | Bab 1 |
Tema | Ciri-ciri Tamadun |
Objektif | Pelajar mengetahui ciri-ciri Tamadun dan kaitan dengan Tamadun awal. |
Aktiviti | 1.)Guru menyambung pelajaran minggu lepas setakat ciri pengkhususan pekerjaan sehingga ciri bahasa dan sistem tulisan. 2.)Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang topik tersebut untuk mengetahui setakat mana pemahaman pelajar. |
BBM | Buku teks |
Nilai / Unsur Patriotisme | Kepimpinan berwibawa. |
Refleksi | Pelajar dapat mengetahui keenam-enam ciri tamadun dan cara tamadun awal dikenalpasti. Guru turut memberikan kerja rumah melukis peta kedudukan tamadun awal dalam mukasurat 9(buku teks). |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU KEEMPAT
Tarikh: 20 Januari 2009 Hari: Selasa
Matapelajaran | Sejarah |
Kelas | 4K6, 4K7 |
Masa | 7.05 -8.15, 9.45 – 10.55 |
Tajuk | Bab 1 |
Tema | Ciri-ciri Tamadun dan Tamadun Mesopotamia |
Objektif | Pelajar mengetahui ciri-ciri Tamadun dan proses pembentukan Tamadun Mesopotamia. |
Aktiviti | 1.)Guru menerangkan ciri tamadun yang terakhir, iaitu bahasa dan tulisan serta pengenalan Tamadun Mesopotamia . 2.)Guru berbincang dengan pelajar tentang topik yang dibincangkan dan mengadakan sesi soal jawab. |
BBM | Buku teks |
Nilai / Unsur Patriotisme | Kejituan idea membentuk idea. |
Refleksi | Pelajar dapat mengetahui lokasi, proses pembentukan Tamadun Mesopotamia serta ciri-ciri tamadun tersebut. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU KEEMPAT
Tarikh: 21 Januari 2009 Hari: Rabu
Matapelajaran | Sejarah |
Kelas | 4K1, 4K2 |
Masa | 7.05 – 8.15, 10.55 – 11.30 |
Tajuk | Bab 1 |
Tema | Pengenalan Tamadun Mesopotamia |
Objektif | Pelajar mengetahui proses pembentukan Tamadun Mesopotamia. |
Aktiviti | 1.)Guru menerangkan tentang lokasi, proses pembentukan dan ciri-ciri tamadun Mesopotamia. 2.)Guru mengadakan sesi soal jawab dengan para pelajar tentang Tamadun tersebut. |
BBM | Buku teks |
Nilai / Unsur Patriotisme | Kepimpinan berwibawa untuk Negara berdaulat. |
Refleksi | Pelajar memahami pembentukan sesuatu tamadun serta sebab-sebab terbinanya sesebuah tamadun. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU KEEMPAT
Tarikh: 23 Januari 2009 Hari: Jumaat
Matapelajaran | Sejarah |
Kelas | 4K6, 4K7 |
Masa | 8.15 – 9.25, 9.40 – 10.40 |
Tajuk | Bab 1 |
Tema | Ciri-ciri Tamadun dan Tamadun Mesopotamia |
Objektif | Pelajar mengetahui ciri-ciri Tamadun dan proses pembentukan Tamadun Mesopotamia. |
Aktiviti | 1.)Guru menerangkan tentang Tamadun Mesopotamia yang bersambung dari kelas hari Selasa lepas . 2.)Guru berbincang dengan pelajar tentang topik yang dibincangkan dan mengadakan sesi soal jawab. Guru turut memberikan sedikit latihan mengenai pengenalan sejarah untuk menguji sejauh mana kefahaman pelajar. |
BBM | Buku teks |
Nilai / Unsur Patriotisme | Ketahanan jiwa. |
Refleksi | Pelajar dapat menguji pemahaman mereka mengenai subtopik pengenalan sejarah. |
No comments:
Post a Comment