Wednesday, January 28, 2009

Sejarah – Minggu 4

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU KEEMPAT

Tarikh: 19 Januari 2009             Hari: Isnin

Matapelajaran 

Sejarah 

Kelas  

4K1, 4K2 

Masa 

10.55 – 11.30, 11.30 – 12.40 

Tajuk 

Bab 1 

Tema  

Ciri-ciri Tamadun 

Objektif 

Pelajar mengetahui ciri-ciri Tamadun dan kaitan dengan Tamadun awal. 

Aktiviti 

1.)Guru menyambung pelajaran minggu lepas setakat ciri pengkhususan pekerjaan sehingga ciri bahasa dan sistem tulisan.

2.)Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang topik tersebut untuk mengetahui setakat mana pemahaman pelajar. 

BBM 

Buku teks 

Nilai / Unsur Patriotisme 

Kepimpinan berwibawa. 

Refleksi

Pelajar dapat mengetahui keenam-enam ciri tamadun dan cara tamadun awal dikenalpasti. Guru turut memberikan kerja rumah melukis peta kedudukan tamadun awal dalam mukasurat 9(buku teks).

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU KEEMPAT

Tarikh: 20 Januari 2009             Hari: Selasa

Matapelajaran 

Sejarah 

Kelas  

4K6, 4K7

Masa 

7.05 -8.15, 9.45 – 10.55

Tajuk 

Bab 1 

Tema  

Ciri-ciri Tamadun dan Tamadun Mesopotamia

Objektif 

Pelajar mengetahui ciri-ciri Tamadun dan proses pembentukan Tamadun Mesopotamia.

Aktiviti 

1.)Guru menerangkan ciri tamadun yang terakhir, iaitu bahasa dan tulisan serta pengenalan Tamadun Mesopotamia .

2.)Guru berbincang dengan pelajar tentang topik yang dibincangkan dan mengadakan sesi soal jawab.

BBM 

Buku teks 

Nilai / Unsur Patriotisme 

Kejituan idea membentuk idea.

Refleksi 

Pelajar dapat mengetahui lokasi, proses pembentukan Tamadun Mesopotamia serta ciri-ciri tamadun tersebut.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU KEEMPAT

Tarikh: 21 Januari 2009             Hari: Rabu

Matapelajaran 

Sejarah 

Kelas  

4K1, 4K2

Masa 

7.05 – 8.15, 10.55 – 11.30

Tajuk 

Bab 1 

Tema  

Pengenalan Tamadun Mesopotamia

Objektif 

Pelajar mengetahui proses pembentukan Tamadun Mesopotamia.

Aktiviti 

1.)Guru menerangkan tentang lokasi, proses pembentukan dan ciri-ciri tamadun Mesopotamia.

2.)Guru mengadakan sesi soal jawab dengan para pelajar tentang Tamadun tersebut.

BBM 

Buku teks 

Nilai / Unsur Patriotisme 

Kepimpinan berwibawa untuk Negara berdaulat.

Refleksi 

Pelajar memahami pembentukan sesuatu tamadun serta sebab-sebab terbinanya sesebuah tamadun.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU KEEMPAT

Tarikh: 23 Januari 2009             Hari: Jumaat

Matapelajaran 

Sejarah

Kelas  

4K6, 4K7

Masa 

8.15 – 9.25, 9.40 – 10.40

Tajuk 

Bab 1

Tema  

Ciri-ciri Tamadun dan Tamadun Mesopotamia

Objektif 

Pelajar mengetahui ciri-ciri Tamadun dan proses pembentukan Tamadun Mesopotamia.

Aktiviti 

1.)Guru menerangkan tentang Tamadun Mesopotamia yang bersambung dari kelas hari Selasa lepas .

2.)Guru berbincang dengan pelajar tentang topik yang dibincangkan dan mengadakan sesi soal jawab. Guru turut memberikan sedikit latihan mengenai pengenalan sejarah untuk menguji sejauh mana kefahaman pelajar.

BBM 

Buku teks

Nilai / Unsur Patriotisme 

Ketahanan jiwa.

Refleksi 

Pelajar dapat menguji pemahaman mereka mengenai subtopik pengenalan sejarah.


 

No comments:

Post a Comment