RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU KETIGA
Tarikh: 12 Januari 2009 Hari: Isnin
Matapelajaran | Sejarah |
Kelas | 4K2, 4K1 |
Masa | 10.55 – 12.05, 12.05 - 12.40 |
Tajuk | Pengenalan Silibus Sejarah, Bab 1 |
Tema | Zaman Prasejarah |
Objektif | Pelajar dapat mengetahui tentang bab-bab yang akan dipelajari sepanjang tahun. Pelajar mengetahui tentang zaman prasejarah.
|
Aktiviti | 1.)Guru menerangkan tentang bab-bab yang akan dipelajari dalam subjek Sejarah Tingkatan 4. 2.)Dalam pengenalan Zaman Prasejarah, guru menerangkan tentang keempat-empat Zaman Prasejarah. 3.)Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai topik tersebut. |
BBM | Buku teks |
Nilai / Unsur Patriotisme | Perubahan membawa kemajuan. |
Refleksi | Pelajar dapat memberikan respon yang baik semasa sesi pengajaran dijalankan. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU KETIGA
Tarikh: 13 Januari 2009 Hari: Selasa
Matapelajaran | Sejarah |
Kelas | 4K6, 4K7 |
Masa | 7.05 -8.15, 9.45 – 10.55 |
Tajuk | Bab 1 |
Tema | Zaman Prasejarah, Makna Tamadun, Ciri-ciri Tamadun |
Objektif | Pelajar mengetahui tentang zaman prasejarah, makna Tamadun dan keenam-enam ciri Tamadun. |
Aktiviti | 1.)Dalam pengenalan Zaman Prasejarah, guru menerangkan tentang keempat-empat Zaman Prasejarah. 2.)Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai topik tersebut. 3.)Pelajar turut menyalin nota yang diberikan oleh guru. |
BBM | Buku teks |
Nilai / Unsur Patriotisme | Keunggulan ilmu membawa perubahan. |
Refleksi | Pelajar dapat memberikan respon yang baik semasa sesi pengajaran dijalankan. Terdapat segelintir pelajar yang perlu diberikan penerangan yang lebih terperinci. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU KEDUA
Tarikh: 14 Januari 2009 Hari: Rabu
Matapelajaran | Sejarah |
Kelas | 4K1, 4K2 |
Masa | 7.05 -8.15, 10.55 – 11.30 |
Tajuk | Bab 1 |
Tema | Makna Tamadun & Ciri-ciri Tamadun |
Objektif | Pelajar mengetahui tentang makna Tamadun dan keenam-enam ciri Tamadun. |
Aktiviti | 1.)Dalam subtopik Makna Tamadun dan Ciri-ciri Tamadun pula, guru membincangkan tentang asal maksud tamadun dan kaitan keenam-enam ciri tamadun dengan pembentukan tamadun. 2.)Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai topik tersebut. 3.)Pelajar turut menyalin nota yang diberikan oleh guru. |
BBM | Buku teks |
Nilai / Unsur Patriotisme | Semangat juang memperbaharui hidup yang lebih maju. |
Refleksi | Pelajar dapat memberikan respon yang baik semasa sesi pengajaran dijalankan. Terdapat beberapa orang pelajar yang bertanyakan soalan mengenai ciri-ciri tamadun awal. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU KEDUA
Tarikh: 14 Januari 2009 Hari: Jumaat
Matapelajaran | Sejarah |
Kelas | 4K6, 4K7 |
Masa | 8.15 – 9.25, 9.40 – 10.40 |
Tajuk | Bab 1 |
Tema | Makna Tamadun & Ciri-ciri Tamadun |
Objektif | Pelajar mengetahui tentang makna Tamadun dan keenam-enam ciri Tamadun. |
Aktiviti | 1.)Dalam subtopik Makna Tamadun dan Ciri-ciri Tamadun pula, guru membincangkan tentang asal maksud tamadun dan kaitan keenam-enam ciri tamadun dengan pembentukan tamadun. 2.)Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai topik tersebut. 3.)Pelajar menyalin nota yang diberikan oleh guru. |
BBM | Buku teks |
Nilai / Unsur Patriotisme | Sikap toleransi untuk mencapai kemajuan. |
Refleksi | Pelajar dapat memberikan respon yang baik semasa sesi pengajaran dijalankan. Semasa PnP juga pelajar turut bertanyakan soalan-soalan yang kaitan dengan tajuk yang dibincangkan. |
No comments:
Post a Comment