Wednesday, January 28, 2009

Sejarah – Minggu 3

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU KETIGA

Tarikh: 12 Januari 2009             Hari: Isnin

Matapelajaran

Sejarah

Kelas

4K2, 4K1

Masa

10.55 – 12.05, 12.05 - 12.40

Tajuk

Pengenalan Silibus Sejarah, Bab 1

Tema

Zaman Prasejarah

Objektif

Pelajar dapat mengetahui tentang bab-bab yang akan dipelajari sepanjang tahun. Pelajar mengetahui tentang zaman prasejarah.

 

Aktiviti

1.)Guru menerangkan tentang bab-bab yang akan dipelajari dalam subjek Sejarah Tingkatan 4.

2.)Dalam pengenalan Zaman Prasejarah, guru menerangkan tentang keempat-empat Zaman Prasejarah.

3.)Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai topik tersebut.

BBM

Buku teks

Nilai / Unsur Patriotisme

Perubahan membawa kemajuan.

Refleksi

Pelajar dapat memberikan respon yang baik semasa sesi pengajaran dijalankan.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU KETIGA

Tarikh: 13 Januari 2009             Hari: Selasa

Matapelajaran

Sejarah

Kelas

4K6, 4K7

Masa

7.05 -8.15, 9.45 – 10.55

Tajuk

Bab 1

Tema

Zaman Prasejarah, Makna Tamadun, Ciri-ciri Tamadun

Objektif

Pelajar mengetahui tentang zaman prasejarah, makna Tamadun dan keenam-enam ciri Tamadun.

Aktiviti

1.)Dalam pengenalan Zaman Prasejarah, guru menerangkan tentang keempat-empat Zaman Prasejarah.

2.)Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai topik tersebut.

3.)Pelajar turut menyalin nota yang diberikan oleh guru.

BBM

Buku teks

Nilai / Unsur Patriotisme

Keunggulan ilmu membawa perubahan.

Refleksi

Pelajar dapat memberikan respon yang baik semasa sesi pengajaran dijalankan. Terdapat segelintir pelajar yang perlu diberikan penerangan yang lebih terperinci.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU KEDUA

Tarikh: 14 Januari 2009             Hari: Rabu

Matapelajaran

Sejarah

Kelas

4K1, 4K2

Masa

7.05 -8.15, 10.55 – 11.30

Tajuk

Bab 1

Tema

Makna Tamadun & Ciri-ciri Tamadun

Objektif

Pelajar mengetahui tentang makna Tamadun dan keenam-enam ciri Tamadun.

Aktiviti

1.)Dalam subtopik Makna Tamadun dan Ciri-ciri Tamadun pula, guru membincangkan tentang asal maksud tamadun dan kaitan keenam-enam ciri tamadun dengan pembentukan tamadun.

2.)Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai topik tersebut.

3.)Pelajar turut menyalin nota yang diberikan oleh guru.

BBM

Buku teks

Nilai / Unsur Patriotisme

Semangat juang memperbaharui hidup yang lebih maju.

Refleksi

Pelajar dapat memberikan respon yang baik semasa sesi pengajaran dijalankan. Terdapat beberapa orang pelajar yang bertanyakan soalan mengenai ciri-ciri tamadun awal.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU KEDUA

Tarikh: 14 Januari 2009             Hari: Jumaat

Matapelajaran

Sejarah

Kelas

4K6, 4K7

Masa

8.15 – 9.25, 9.40 – 10.40

Tajuk

Bab 1

Tema

Makna Tamadun & Ciri-ciri Tamadun

Objektif

Pelajar mengetahui tentang makna Tamadun dan keenam-enam ciri Tamadun.

Aktiviti

1.)Dalam subtopik Makna Tamadun dan Ciri-ciri Tamadun pula, guru membincangkan tentang asal maksud tamadun dan kaitan keenam-enam ciri tamadun dengan pembentukan tamadun.

2.)Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai topik tersebut.

3.)Pelajar menyalin nota yang diberikan oleh guru.

BBM

Buku teks

Nilai / Unsur Patriotisme

Sikap toleransi untuk mencapai kemajuan.

Refleksi

Pelajar dapat memberikan respon yang baik semasa sesi pengajaran dijalankan. Semasa PnP juga pelajar turut bertanyakan soalan-soalan yang kaitan dengan tajuk yang dibincangkan.

No comments:

Post a Comment