RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU 16
Tarikh | 14 April 2009 |
Hari | Selasa |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4K5 |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Tema | Tema 3.1 : Kepekaan dan Tindakan terhadap Isu dan Masalah Sosial dalam masyarakat. |
Tajuk | Kepekaan kepada alam sekitar. |
Hasil Pembelajaran | PS – menyatakan tentang masalah-masalah yang berkaitan alam sekitar. KS – peka dengan isu alam sekitar. NS - menerapkan nilai sayang kepada alam sekitar. |
Aktiviti | 1.) Guru membincangkan masalah alam sekitar yang semakin meruncing dengan para pelajar. 2.)Guru memberikan beberapa contoh isu alam sekitar dan mengadakan sesi soal jawab dengan pelajar dalam menangani masalah ini. 3.)Guru meminta pelajar membuat aktiviti dalam kumpulan iaitu melukis poster dalam kumpulan yang bertemakan "Bumi Kita". |
BBB | Buku teks PSK. |
Refleksi | Pelajar sedar tentang masalah yang dihadapi oleh alam sekitar. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU 16
Tarikh | 14 April 2009 |
Hari | Selasa |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4S1, 4S2 |
Masa | 9.45 – 10.55, 11.30 – 12.40 |
Tema | Tema 3.1 : Kepekaan dan Tindakan terhadap Isu dan Masalah Sosial dalam masyarakat. |
Tajuk | Menangani masalah sosial. |
Hasil Pembelajaran | PS – menjelaskan tentang cara menangani isu-isu sosial yang sering berlaku di kalangan masyarakat pada masa kini. KS – mengelakkan diri daripada terjebak dengan isu-isu sosial. NS - menerapkan disiplin diri yang tinggi. |
Aktiviti | 1.) Guru membincangkan cara menangani isu-isu sosial. 2.) Seterusnya guru memberikan latihan berkaitan dengan topik yang dibincangkan untuk menguji kefahaman pelajar. |
BBB | Buku teks PSK. |
Refleksi | Pelajar mengetahui tentang cara menangani isu sosial. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU 16
Tarikh | 15 April 2009 |
Hari | Rabu |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4S3, 4S5 |
Masa | 7.05 – 8.15, 11.30 – 12.40 |
Tema | Tema 3.1 : Kepekaan dan Tindakan terhadap Isu dan Masalah Sosial dalam masyarakat. |
Tajuk | Menangani masalah sosial. |
Hasil Pembelajaran | PS – menjelaskan tentang cara menyelesaikan isu-isu sosial yang sering berlaku di kalangan masyarakat pada masa sekarang. KS – menjauhkan diri daripada terlibat dengan isu-isu sosial. NS - mengamalkan nilai harga diri. |
Aktiviti | 1.) Guru meminta cadangan daripada pelajar tentang cara menangani masalah sosial. 2.) Kemudian guru memberikan latihan berkaitan dengan topik yang dibincangkan untuk menguji kefahaman pelajar. |
BBB | Buku teks PSK. |
Refleksi | Pelajar memahami tentang bahaya setiap masalah sosial. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU 16
Tarikh | 16 April 2009 |
Hari | Khamis |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4K8, 4MPV |
Masa | 7.05 – 8.15, 9.45 – 10.55 |
Tema | Tema 3.2 : Peraturan dan Undang-undang dalam masyarakat. |
Tajuk | Norma komuniti, peraturan dan undang-undang. |
Hasil Pembelajaran | PS – menjelaskan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat. KS – mengamalkan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam kehidupan seharian. NS – mengamalkan dan mematuhi norma komuniti, peraturan dan undang-undang. |
Aktiviti | 1.) Guru menerangkan tentang maksud norma, norma komuniti, peraturan dan undang-undang yang wujud dalam masyarakat Malaysia. 2..) Seterusnya guru mengadakan satu permainan dengan pelajar iaitu meneka peraturan-peraturan yang terdapat di tempet-tempat awam. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Pelajar dapat memahami norma komuniti, peraturan dan undang-undang hasil dari permainan yang diadakan. |
RANCANGAN PENGAJARAN MINGGU 16
Tarikh | 18 April 2009 |
Hari | Sabtu |
Matapelajaran | PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN |
Kelas | 4K8, 4MPV |
Masa | 7.05 – 8.05, 9.25 – 10.25 |
Tema | Tema 3.2 : Peraturan dan Undang-undang dalam masyarakat. |
Tajuk | Norma komuniti, peraturan dan undang-undang. |
Hasil Pembelajaran | PS – menerangkan tentang norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat. KS – memahami norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam kehidupan seharian. NS – menghormati dan mematuhi norma komuniti, peraturan dan undang-undang walau di mana pun berada. |
Aktiviti | 1.) Guru membincangkan cara-cara seseorang individu boleh menghormati norma komuniti, peraturan dan undang-undang. 2..) Seterusnya guru memberikan nota berkaitan topik yang telah dibincangkan. |
BBB | Buku teks |
Refleksi | Pelajar dapat memahami norma komuniti, peraturan dan undang-undang hasil dari permainan yang diadakan. |
No comments:
Post a Comment