Tuesday, April 21, 2009

PSK – Minggu 16

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU 16

Tarikh

14 April 2009

Hari

Selasa

Matapelajaran

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas

4K5

Masa

7.05 – 8.15

Tema

Tema 3.1 : Kepekaan dan Tindakan terhadap Isu dan Masalah Sosial dalam masyarakat.

Tajuk

Kepekaan kepada alam sekitar.

Hasil Pembelajaran

PS – menyatakan tentang masalah-masalah yang berkaitan alam sekitar.

KS – peka dengan isu alam sekitar.

NS - menerapkan nilai sayang kepada alam sekitar.

Aktiviti

1.) Guru membincangkan masalah alam sekitar yang semakin meruncing dengan para pelajar.

2.)Guru memberikan beberapa contoh isu alam sekitar dan mengadakan sesi soal jawab dengan pelajar dalam menangani masalah ini.

3.)Guru meminta pelajar membuat aktiviti dalam kumpulan iaitu melukis poster dalam kumpulan yang bertemakan "Bumi Kita".

BBB

Buku teks PSK.

Refleksi

Pelajar sedar tentang masalah yang dihadapi oleh alam sekitar.

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU 16

Tarikh

14 April 2009

Hari

Selasa

Matapelajaran

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas

4S1, 4S2

Masa

9.45 – 10.55, 11.30 – 12.40

Tema

Tema 3.1 : Kepekaan dan Tindakan terhadap Isu dan Masalah Sosial dalam masyarakat.

Tajuk

Menangani masalah sosial.

Hasil Pembelajaran

PS – menjelaskan tentang cara menangani isu-isu sosial yang sering berlaku di kalangan masyarakat pada masa kini.

KS – mengelakkan diri daripada terjebak dengan isu-isu sosial.

NS - menerapkan disiplin diri yang tinggi.

Aktiviti

1.) Guru membincangkan cara menangani isu-isu sosial.

2.) Seterusnya guru memberikan latihan berkaitan dengan topik yang dibincangkan untuk menguji kefahaman pelajar.

BBB

Buku teks PSK.

Refleksi

Pelajar mengetahui tentang cara menangani isu sosial.

RANCANGAN PENGAJARAN                       MINGGU 16

Tarikh

15 April 2009

Hari

Rabu

Matapelajaran

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas

4S3, 4S5

Masa

7.05 – 8.15, 11.30 – 12.40

Tema

Tema 3.1 : Kepekaan dan Tindakan terhadap Isu dan Masalah Sosial dalam masyarakat.

Tajuk

Menangani masalah sosial.

Hasil Pembelajaran

PS – menjelaskan tentang cara menyelesaikan isu-isu sosial yang sering berlaku di kalangan masyarakat pada masa sekarang.

KS – menjauhkan diri daripada terlibat dengan isu-isu sosial.

NS - mengamalkan nilai harga diri.

Aktiviti

1.) Guru meminta cadangan daripada pelajar tentang cara menangani masalah sosial.

2.) Kemudian guru memberikan latihan berkaitan dengan topik yang dibincangkan untuk menguji kefahaman pelajar.

BBB

Buku teks PSK.

Refleksi

Pelajar memahami tentang bahaya setiap masalah sosial.

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU 16

Tarikh

16 April 2009

Hari

Khamis

Matapelajaran

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas

4K8, 4MPV

Masa

7.05 – 8.15, 9.45 – 10.55

Tema

Tema 3.2 : Peraturan dan Undang-undang dalam masyarakat.

Tajuk

Norma komuniti, peraturan dan undang-undang.

Hasil Pembelajaran

PS – menjelaskan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat.

KS – mengamalkan norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam kehidupan seharian.

NS – mengamalkan dan mematuhi norma komuniti, peraturan dan undang-undang.

Aktiviti

1.) Guru menerangkan tentang maksud norma, norma komuniti, peraturan dan undang-undang yang wujud dalam masyarakat Malaysia.

2..) Seterusnya guru mengadakan satu permainan dengan pelajar iaitu meneka peraturan-peraturan yang terdapat di tempet-tempat awam.

BBB

Buku teks

Refleksi

Pelajar dapat memahami norma komuniti, peraturan dan undang-undang hasil dari permainan yang diadakan.

RANCANGAN PENGAJARAN                      MINGGU 16

Tarikh

18 April 2009

Hari

Sabtu

Matapelajaran

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas

4K8, 4MPV

Masa

7.05 – 8.05, 9.25 – 10.25

Tema

Tema 3.2 : Peraturan dan Undang-undang dalam masyarakat.

Tajuk

Norma komuniti, peraturan dan undang-undang.

Hasil Pembelajaran

PS – menerangkan tentang norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam masyarakat.

KS – memahami norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam kehidupan seharian.

NS – menghormati dan mematuhi norma komuniti, peraturan dan undang-undang walau di mana pun berada.

Aktiviti

1.) Guru membincangkan cara-cara seseorang individu boleh menghormati norma komuniti, peraturan dan undang-undang.

2..) Seterusnya guru memberikan nota berkaitan topik yang telah dibincangkan.

BBB

Buku teks

Refleksi

Pelajar dapat memahami norma komuniti, peraturan dan undang-undang hasil dari permainan yang diadakan.


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment